فلزات پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی

 

 

فلزات پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی :فلزات نقش بسیار مهمی را در صنعت ساخت و ساز دارند، به گونه ای که از مهمترین فلزات  در صنعت ساختمان سازی می توان به فلز مس، آهن، آلومینیوم و فولاد اشاره کرد که هر کدام از این فلزها با داشتن ویژگی های بسیار بی نظیر و خاص خود توانسته اند نقش فوق العاده ای را در صنعت ساختمان سازی داشته باشند و از زمان بسیار در کانون توجه بسیاری از معماران و مهندسان صنعت ساختمان سازی نیز واقع شوند.

 

فلز یکی از پر کاربردترین  سازه هایی می باشد که در بسیاری از صنایع از جمله صنعت ساخت و ساز مورد استفاده واقع شده است. فلزات به دو دسته فلز آهنی و غیرآهنی تقسیم بندی می شوند که امروزه با ساخت آلیاژهای بسیار مختلف از فلزهای مختلف مقاوم ترین و بهترین سازه ها را تولید می کنند تا در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده واقع شود از مهمترین فلزات پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی می توان به مواردی از جمله زیر اشاره کرد:

– مس

– آهن

– آلومینیوم

– فولاد

– چدن

فلزات با داشتن ویژگی های بسیار منحصر به فرد خود نه تنها در صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار گرفنه اند. بلکه امروزه از انواع فلزها در هر صنعتی استفاده می شود و توجه کنید که فلز از زمان های بسیار دور مورد توجه انسان واقع شده است و بدون استفاده از فلز امکان ساخت هیچ سازه و ساختمانی تصور هم نمی شود. شما می توانید ساختمان های بسیار مختلف را مشاهده کنید که با استفاده از فلزهای متفاوتی طراحی و ساخته شده اند و دارای زیبایی منحصر به فردی می باشند. در ادامه مقاله سعی کرداه ایم در مورد فلزات پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی توضیحات بیشتری را به حضور شما ارائه دهیم.

 

 

فلزات پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی

 

 

آهن: فلزات پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی
یکی از مهمترین فلزاتی که در صنعت ساختمان سازی بسیار مورد توجه واقع شده است، آهن می باشد. این فلز به دلیل داشتن ویژگی های بسیار خاص و منحصر به فرد خود توانسته است در لیست فلزات پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی قرار بگیرد و از زمان های بسیار دور مورد توجه افراد باشد.

از مهمترین و بی نظیرترین ویژگی های آهن, می توان به مواردی از جمله مقاومت بسیار بالا، عمر طولانی، قابلیت چکش خواری، قیمت مناسب و قابلیت ریخته گری اشاره کرد. توجه داشته باشید که تنها عیب این فلز بسیار مشهور، مقاومت بسیار پایین آن در برابر زنگ زدگی می باشد. به همین جهت افرادی که قصد استفاده از این فلز را در ساختمان خود دارند بایستی قبل از استفاده، آن را رنگ نموده و سپس استفاده کنند. توجه داشته باشید که از مهمترین و کاربردی ترین ویژگی های این فلز می توان به قابلیت شکل پذیری آن اشاره نمود و این امر سبب شده است تا از این فلز به شکل گسترده در صنعت ساختمان سازی استفاده شود. استفاده از فلز آهن در هر ساخت و سازی سبب می شود تا عمر ساختمان افزایش یافته و شما بتوانید یکی از مقاوم ترین و بهترین ساختمان را داشته باشید.

 

فلزات پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی

 

بیشتربخوانید.

 

آلومینیوم: 
از دیگر فلزات پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی نیز می توان به آلومینیوم اشاره نمود که این فلز با داشتن ویژگی های بسیار خاص و فوق العاده خود توانسته است در سال های اخیر مورد توجه بسیاری از افراد واقع شود.

از مهمترین ویژگی های این فلز بی نظیر می توان به موارد زیر اشاره نمود:

داشتن وزن بسیار سبک

– داشتن قیمت بسیار مناسب

– مقاوم در برابر زنگ زدگی و خوردگی

– قابلیت بسیار بالا در برابر شکل پذیری

– مناسب برای استفاده در درب و پنجره

– زیبایی سطحی

البته توجه داشته باشید که استفاده از فلز آلومینیوم در صنعت ساخت و ساز دارای یک سری ایرادهایی نیز می باشد که از مهمترین آن می توان به پایین بودن مقاومت آن در برابر وزن اضافه اشاره کرد به طوری که شما نباید از آلومینیوم انتظار مقاومت فلز آهن را داشته باشید که بی تردید این امر امکان پذیر نخواهد بود. همچنین امروزه از فلز آلومینیوم در ساخت پانل های شیروانی و اسکلت های سبک نیز استفاده می شود و بسیاری از افراد به دلیل داشتن زیبایی بسیار خاص فلز آلومینیوم به سمت استفاده از این فلز روی آورده اند.

فلزات پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی

 

مس
مس از دیگر فلزات پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی می باشد که در زمره فلزات غیر آهنی واقع شده است و به دلیل داشتن زیبایی بسیار منحصر به فرد خود سهم زیادی را در صنعت ساختمان سازی دارد. از فلز مس در نمای داخلی و بیرونی ساختمان ها بیشتر استفاده می شود که امروزه استفاده از این فلز را در دکوراسیون نیز می توان مشاهده کرد. از مهمترین و بی نظیرترین ویژگی های مس می توان به بالا بودن مقاومت مس در برابر پوسیدگی اشاره کرد که این ویژگی از مهمترین خواص این فلز به شمار می آید. توجه داشته باشید که بالا بودن قیمت مس سبب شده است که بسیاری از افراد نتوانند از این فلز به اندازه کافی استفاده کنند. جلای بسیار بالا و درخشندگی فلز مس همیشه این فلز را در لیست بهترین و زیباترین فلزات پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی قرار داده است.

فلزات پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی

 

فولاد
از دیگر فلزات پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی می توان به فلز فولاد اشاره کرد که یکی از مقاوم ترین و بهترین فلزات موجود می باشد که از زمان های دور نیز مورد توجه بسیاری از افراد در بسیاری از صنایع واقع شده است. فولاد با ترکیب آهن و سایر فلزات تهیه می شود که به همین جهت نیز دارای انواع بسیار مختلفی می باشد و به دلیل داشتن شکل پذیری بسیار بالای خود به شکل گسترده در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. از مهمترین ویژگی این فلز می توان به نرمی و شکل پذیری آن اشاره نمود که قابلیت شکل پذیری آن بسیار بی نظیر می باشد.

چدن
چدن از ترکیب کربن و آهن تهیه و تولید می شود که به دلیل داشتن خاصیت بسیار بالا در برابر شکل گیری، توانسته است به یکی از مهمترین فلزات پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی تبدیل شود. از مهمترین ایرادهای این فلز نیز می توان به پایین بودن مقاومت کششی، احتمال شکستگی و پایین بودن مقاومت آن در برابر ضربه اشاره نمود که البته می توان با اعمال حرارت به این فلز تا حدودی مقاومت آن را افزایش داد.

برای دیدن مطالب بیشتر کلیک کنید.